Vinteren 1942

I forbindelse med den strenge isvinter i ’42 og den langsomme forbindelse mellem Jylland og Sjælland, blev der ført forhandlinger om oprettelse af en luftrute mellem København og Salten Langsø. Samtidig fik DSB tilladelse til at fragte passagerer, gods og post direkte mellem Århus og flyvepladsen. Det var dog kun passagerer med ærinde på pladsen, som kunne befordres. Maskinen havde kun tilladelse til at gå op til 500 meters højde, og hvis der kom en forsinkelse på over ½ time, måtte dagens flyvning aflyses. Desuden blev der efter militære krav fløjet via Odense og Middelfart. DDL havde kun fået bevilget benzin til et begrænset antal flyvninger, nærmere bestemt til 14 dage, hvilket blev tolket som 14 dobbeltflyvninger.

Direktøren for DDL, Knud Lybye, udtalte i den forbindelse: “…Sagen er den, at vi har fået bevilget et bestemt kvantum benzin til Jyllands-ruten for et bestemt tidsrum. Hvis der indtræffer noget usædvanligt, hvis Storebælt lukkes af eller lignende, er det muligt, at ministeriet ønsker at disponere anderledes…”

Den nye luftrute skulle efter planen tages i brug den 28. januar, men pga. dårlig sigtbarhed blev det udskudt til dagen efter. Der var en daglig afgang i hver retning, med afgang fra København klokken 11.45 og ankomst klokken 13.15. Den modsatte vej var der afgang klokken 13.45 med ankomst til Kastrup klokken 15.15. Prisen for en enkeltbillet var 60 kr. Det første fly, som tidligere en Fokker F.XII – “Kronprinsesse Ingrid” – ankom til den snedækkede Rye flyveplads den 29. januar klokken 13.35 med 16 passagerer. Selvom der var stor interesse for ruten – fra første dag var der allerede udsolgt en uge frem – var dens fremtid helt afhængig af tildelingen af benzin. Foruden åbningen af ruten mellem København og Rye var der en luftrute mellem København og Rønne. Den 2. februar skete der en omlægning af Bornholmsruten, således at der var forbindelse fra Rønne til Rye, en tur på 4½ time. Den modsatte vej var forbindelsen knap så god, idet den indebar en nats venten i København. Ruten blev indstillet igen den 21. februar. Myndighederne var ikke længere i stand til at afse yderligere benzin til opretholdelse af ruten. Ruten havde indtil da været en stor succes med udsolgte pladser stort set hver dag, alle pladserne var endda forudbestilt indtil den 26. februar.