Hangar

Der er i dag ikke meget tilbage af den hangar, som Gunnar Larsen lod bygge i foråret 1939. Kun selve fundamentet og betongulvet er tilbage. Oprindeligt lå der en meget mindre hangar på pladsen, men efterhånden som pladsen blev mere og mere populær, blev det nødvendigt at bygge en større – ikke mindst da Gunnar Larsen købte en to-motoret Focke-Wulf Fw 58 Weihe, som var betydelig større end den Hornet-Moth, som han tidligere havde lånt.

Rester af fundamenter til hangaren opført i 1939 (2004).

Et kig på et kort over området afslører hurtigt stedets funktion. Ikke langt derfra ligger et sommerhus, som meget passende har fået navnet “Hangarhus”. Oprindeligt lå der her en trelænget gård med navnet “Hangargaard”, der indgik som en naturlig del af flyvepladsen, da denne blev opført. Den vestlige staldbygning brændte under krigen, og “Hangarhus” blev senere opført ovenpå resterne af den østlige lade. Hangaren blev desuden brugt af Luftwaffe under krigen, blandt andet i forbindelse med en brandstation, og de opførte en større bygning øst for Hangargaard.

Skinner som kunne bruges når sløringen af hangaren skulle skydes til side (2004).

Betongulvet er det tydeligste spor efter den gamle hangar, og de enkelte elementer er tydeligt markeret af det høje græs. Gulvet gennemskæres af to sæt jernskinner. Disse blev monteret under den tyske besættelse, og hvorpå sløringen af hangaren kunne skydes til side. Det støbte betongulv havde oprindeligt samme øst-vestlige udbredelse som hangaren, så betongulvet på den vestlige side blev etableret under besættelsen.

Støbearbejde foran hangaren i 1939. Venligst udlånt af Ry Lokalarkiv via Støtteforeningen for Ry Lokalarkiv ©

Hangarens grundplan er ca. 25 x 20 meter, og ifølge “Danish Air Pilot” fra 1939 var den maksimale højde 10 meter. Ifølge et engelsk efterretningskort lå der umiddelbart vest for hangaren et værksted (workshop). Resterne heraf er stadig synlige ved siden af hangarens fundament.

Den næsten færdige hangar i 1939. Venligst udlånt af Ry Lokalarkiv via Støtteforeningen for Ry Lokalarkiv ©

Under den tyske besættelse blev hangaren først sløret ved at male den i forskellige farver, som man kan ses på billedet herunder.

Tyske soldater foran hangaren tidligt under besættelsen. Privat foto.

Senere blev den sløret ved hjælp af et træskelet og noget, der ligner lyng eller grankviste, som det ses på billedet herunder. Bemærk flyveledertårnet, som er opført på den østlige side af hangaren.

Hangar med påmonteret sløring under krigen. Man kan ane muligheden for at skyde den forreste del til side for at få adgang til hangaren. Venligst udlånt af Ry Lokalarkiv via Støtteforeningen for Ry Lokalarkiv ©

På luftfotos af flygtningelejren kan man i det ene hjørne se hangaren, som på det tidspunkt stadig havde det tårn som tyskerne havde opførte. Værkstedsbygningerne ses også tydeligt.

Hangaren og de tilhørende bygninger ses tydeligt på luftfotos af flygtningelejren. Udsniit af Sylvest Jensen Luftfoto via Det Kgl. Bibliotek.

Nedenstående luftfoto fra 1938 viser placeringen af den oprindelige hangar på pladsen. Den var placeret midt mellem Brudesø (nederste venstre hjørne på billedet herunder) og Salten Langsø. På billedet ses også den store hvide cirkel, der markerede pladsens midte, og fungerede som landkending. Landingsbanemarkeringerne kan også skimtes.

Luftfoto af Rye flyveplads bragt i Silkeborg Avis 1. juni 1938. Den oprindelige hangar ses til højre i billedet. Foto gengives med tilladelse fra Silkeborg Lokalhistoriske Arkiv v. Hanne Arent ©

Ved hjælp af programmet QGIS kan ovenstående luftfotos placeres oven på et moderne luftfoto, og dermed kan placeringen af den oprindelige hangar ganske præcist bestemmes til at være midt mellem Brudesø og den senere hangar.

Placering af den oprindelige hangar (ses markeret med rødt) ved hjælp af QGIS.

Nedenstående udsnit af luftfoto fra 1954 viser til højre (hvidt område) resterne af den fjernede hangar. Til venstre, i nederste hjørne, ses Kommandantbunkerne, som på dette tidspunkt ikke længere er tildækket.

Yderst til venstre ses Kommandant bunkeren, og til højre ses resterne af hangaren fra 1939 som et hvidt område. Udsnit af luftfoto af Ny Vissingkloster fra Odense Luftfoto via Det Kgl. Bibliotek.